اخبار داخلی

نبود سرمایه در گردش علت اصلی رکود کارخانجات است.

شریفی ، مدیرعامل کارخانه سقزسازی ( ون ) در گفت و گو با ( برزگر )
نبود سرمایه در گردش علت اصلی رکود کارخانجات است .

به گزارش خبرنگار ما در بازدید مهندس سلیمی مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان از شرکت تولیدی سقزسازی ( ون ) فرصتی دست داد تا گفت و گو با شریفی مدیرعامل این مجموعه داشته باشیم . شریفی در ابتدا توضیح داد : آدامس طبیعی ون از صمغ درخت بنه تولید می شود . این ماده از دیرباز توسط اطبای نامداری چون ابن سینا برای درمان برخی بیماری های گوارشی تجویز شده است . این صمغ بطور طبیعی آنتی باکتریال بوده و بر اساس منابع طب سنتی در التیام بخشیدن به زخم ها و جراحات موثر است . مدیران و متخصصان شرکت تولیدی سقزسازی کردستان ( ون ) با حفظ بخش قابل توجهی از ویژگی های درمانی این صمغ ، آن را به صورت آدامس طبیعی ون به مصرف کنندگان گرامی تقدیم می‌دارد.

شریفی در ادامه به دیگر خواص طبی و سازگار با دستگاه گوارش ، موثر در درمان زخم معده و اثنی عشر و کمک به هضم غذا ، از بین برنده هلیکو باکتر پیلوری ( عامل اصلی ایجاد زخم معده ) به علت وجود آلفاپانین در ماده اولیه خوشبو کننده دهان و تقویت کننده لثه از جمله خواص این محصول تولیدی است . شریفی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار سقز محصولات دیگری را نیز تولید می کند گفت : عصاره سقز با نام آلفاپانین که دارای سم آنتی باکتریال برای درمان بسیاری از سرطان ها منجمله سرطان معده کولیت روده رفع التهابات کل بدن ، سرطان دهانه واژن زنان و رفع دردهای عضلانی مفید است که به تازگی موفق به اخذ مجوز اخلاق شده تا بتوانیم این داروی طبیعی را روانه بازار کنیم.

وی ادامه داد : خمیر دندان آلفادنت که از عصاره سقز ساخته شده است نیز دارای خواص بسیار زیادی برای لثه و دندان ها است . در کنار محصولات سقز رب گوجه فرنگی کاملا ارگانیک و بدون افزودنی با برند ون هم از تولیدات این مجموعه است . با اشاره به اینکه کارخانه پتانسیل و ظرفیت تولید و رفع نیاز منطقه منطقه را دارد تاکید کرد : به علت نبود سرمایه در گردش ظرفیت تولیدات مادر سقز طبیعی معمولی 350 تن در سال ، سقز بدون قند 100 تن در سال ، آلفاپانین 15 تن در سال و انواع لواشک طبیعی 500 تن در سال است.

مدیرعامل سقزسازی ون ادامه داد : کارخانه سقزسازی کردستان ( ون ) در سال 1369 و در زمینی به مساحت 113 مساحهزار مترمربع تاسیس شده که 80 هزار مترمربع آن را به فضای سبز و با توجه به مخالفت های شدید مسئولین درخت ون یا همان پسته کوهی کاشته ایم و به صورت مستقیم برای 130 نفر اشتغالزایی داشته ایم همچنین حضور مستمر در بازارهای جهانی شرکت را بر آن داشت تا همواره در جهت حفظ بازارهای جهانی با ایمان راسخ به ارتقای کیفیت روزافزون محصولات خود پرداخته و جهش روزمره ای داشته باشد در همین راستا خط کاملا مکانیزه تولید آدامس طبیعی که با تکنولوژی روز اروپا همراه باشد را طراحی کردیم.

شریفی یادآور شد : در سال 1380 خط تولید لواشک طبیعی و بهداشتی شرکت با توجه به وفور میوه های فصلی در کردستان راه اندازی شد و یکی از بهترین و با کیفیت ترین لواشک‌های تولیدی در کشور از میوه های تازه تولید می شود در بازارهای داخل و خارجی عرضه می شود که برای کسانی که طالب محصولات پاک و با کیفیت هستند قابل توجه است . این محصول در مدت بسیار کمی با توجه به ویزگی های خاص خود و سردخانه اختصاصی برای نگهداری پوره های تولیدی که از میوه های درجه یک و دو ساخته می شود ، موفق به اخذ استاندارد تشویقی شد که در نوع خود بی نظیر است لازم به ذکر است که 95 درصد محصولات سقزسازی به کشورعراق صادر می شود . مدیرعامل کارخانه سقزسازی ون توضیح داد بنده با تمام مشکلات موجود و عدم حمایت دولت کارخانجات مختلفی در سطح استان کردستان احداث کرده که جا دارد در اینجا به معرفی آن ها بپردازیم. واحد تولیدی رایزر کشاورزی تولیدکننده لوله های آبیاری بارانی است که 100 درصد محصولات این شرکت صادر می شود . کارخانه صنایع دستی که بهترین و با کیفیت ترین مهره های شطرنج و تخت نرد و همچنین تابلوهای معرق تولید و در بازارهای آمریکا ، آلمان و انگلستان به فروش می رسد . همچنین جهت حمایت از بی خانمان ها و کارتن خواب ها که متاسفانه زباله گردی می کنند کارخانه تولیدی از ظروف پت بازیافتی راه اندازی کرده ایم . همچنین در کنار این فعالیت ها بزرگترین کارخانه مجهز و مدرن تولید انواع کلوچه و محصولات نانی با برند بوبوتو را احداث کردیم که خوشبختانه نزدیک به 90 درصد محصولات صادر می شود . وی همچنین از احداث کارخانه و قطب سوم تولید ترانسفورماتور در ایران خبر داد.

شریفی عنوان کرد : در مجموع کارخانجات ما برای 470 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی کرده ایم که جز اهداف اصلی ما بوده است که اگر تسهیلات بانکی پرداخت شود توان احداث خط تولید انواع پوره میوه و در کنار آن اشتغالزایی را خواهیم داشت ولی متاسفانه نزدیک به 2 سال است با اخذ مجوزات و هزینه بسیار ، موفق به واگذاری زمین نشده ایم.

وی در ادامه از مسئولین دلسوز سازمان جهادکشاورزی خصوصا مهندس سلیمی مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تشکر و قدردانی کرد و گفت جا دارد اینجا از مدیر کل اسبق اداره صنعت معدن و تجارت استان کردستان مهندس محمد دره وزمی هم یادی کرده باشم که در روند دریافت مجوزات تعامل و کمک بسیاری به بنده کردند . همچنین از مهندس خلیفی مدیر کل اداره صنعت سازمان صنعت معدن تجارت استان نیز کمال تشکر را دارم.
شریفی گفت : این شرکت در مدت فعالیت خود افتخارات زیادی از جمله ، واحد نمونه استاندارد کشور در سال 79 ، صادر کننده نمونه سال 79 ، اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت 001ISO – 1994 در سال 79 ، صادر کننده نمونه سال های 78 تا کنون ، در استان محروم کردستان واحد نمونه سبز سازمان محیط زیست کشور در سال 82 ، اخذ جایزه بهترین کیفیت قرن XXI مکزیکوسیتی در سال 2001 ، اخد سیمرغ طلایی کیفیت از موسسه BID اسپانیا در سال 2002 ، صادرات به 4 قاره جهان ، شرکت در بیش از 40 نمایشگاه بین المللی خارج از کشور و تنها شرکت کننده ایرانی نمایشگاه محصولات طبیعی المپیای لندن در سال 2005 ، برگزاری سازمان جهانی ژاپن ( JETRO ) برای مشارکت در نمایشگاه فودکس ژاپن به هزینه آن سازمان ، برنده دو دوره تندیس بلوربن اقتصاد سبز ، واحد نمونه کارآفرین کشور در سال 83 و واحدنمونه کارآفرینی استان کردستان در سال 85 می توان اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *